Shaping minds for profound thinking and wise judgement.
The Pascal Institute seeks to become the world’s foremost center for the study of Great Books and Liberal Arts. We aim to form a close-knit community of exceptional students and teachers to study timeless texts together in some of the most inspiring places in the world.
We want to nurture the art of judgement, by helping people to reflect profoundly and critically on matters of personal, professional and societal significance.
Waarom Pascal?
Blaise Pascal (1623-1662) was een geniale denker die baanbrekende ontdekkingen heeft gedaan in de wis- en natuurkunde, maar daarnaast bekend is geworden als groot filosoof en theoloog. Zijn leven en werk, zijn diepe reflecties op de grote vragen van het leven, maar ook zijn wiskundige uiteenzettingen illustreren wat een ware studie van de artes liberales ons te bieden hebben. Daarom vinden wij het meer dan passend om Pascals naam te gebruiken om onze missie uit te dragen.
Wat vinden wij belangrijk in ons onderwijs?
Grote denkers
Met grote denkers bedoelen we diegenen die door hun werken in de hoogste mate geslaagd zijn uitdrukking te geven aan het goede, het ware en het schone of de zoektocht daarnaar. Zij hebben de grote vragen behandeld op een manier die de tand des tijds heeft doorstaan.
Artes liberales
Ons artes liberales-curriculum is gestoeld op de gedachte dat onderwijs gericht moet zijn op vrijheid. Vrijheid als de vrucht van discipline, het vermogen tot zelfkritiek, en het ontwikkelen van een goed oordeelsvermogen.
Kleine groepen
Wij geloven dat goed onderwijs vooral plaats kan vinden als er een persoonlijke interactie ontstaat tussen docent en student. Onze docenten geven geen hoorcolleges, maar stellen vragen aan de studenten, opdat de student leert nadenken in onze colleges.
Grote vragen
Wat is goed leven? Wat is goed samenleven? Hoe zorgen we voor een vrije en welvarende gemeenschap? Wat is de rol van de emoties in ons leven en wat is de rol van vriendschap? Bestaat er zekere kennis? Dit zijn de type vragen die centraal staan in ons onderwijs.
Grote denkers
Met grote denkers bedoelen we diegenen die er door hun werken in de hoogste mate in geslaagd zijn uitdrukking te geven aan het goede, het ware en het schone of de zoektocht daarnaar. Zij hebben de grote vragen behandeld op een manier die de tand des tijds heeft doorstaan.
Literatuur
In de literatuur denken we onder anderen aan Homerus, de Griekse tragediedichters, Vergilius, Horatius, Dante, Shakespeare, Cervantes, Milton, Goethe, Manzoni, Dostojevski en Tolstoj.
Filosofie en theologie
In de filosofie en theologie denken we onder anderen aan Plato, Aristoteles, Cicero, Seneca, Origenes, Augustinus, Thomas van Aquino, Bonaventura, Luther, Calvijn, Hobbes, Descartes, Pascal, Locke, Rousseau, Hume, Kant, Hegel, Newman, Marx, Nietzsche, Heidegger en Von Hildebrand.
Natuurwetenschappen
In de natuurwetenschappen denken we onder anderen aan Aristoteles, Galen, Bacon, Pascal, Huygens, Lavoisier, Darwin, Einstein.Muziek
In de muziek denken we aan het gregoriaans, Telemann, Bach, Mozart, Beethoven en aan de grote romantische componisten van de negentiende eeuw.
Wiskunde
In de wiskunde en natuurwetenschap denken we onder anderen aan Euclides, Apollonius, Ptolemaeus, Viète, Descartes, Copernicus, Galileo, Pascal, Leibniz, Newton, Cantor en Minkowski.
Beeldende kunsten en architectuur
In de beeldende kunsten en de architectuur denken we aan Vitruvius, Palladio, Giotto, Da Vinci, Michelangelo, Raphaël, Caravaggio, Rembrandt en Vermeer.